Ministar financija Slavko Linić jučer je direktoru i vlasniku Konstruktora Željku Žderiću poručio da ga može biti sram zato što je ostavio radnike na gradilištima a da im nije isplatio plaće i što više od 500 milijuna kuna duguje svojim zaposlenicima, podizvođačima i dobavljačima.
Posla i za Poreznu upravu
Linić, koji je već najavio da će likvidirati Žedrićevu tvrtku, smatra da će posla biti i za Poreznu upravu koja će pročešljati sve poslove Konstruktora i povezanih društava jer, kaže, treba vidjeti gdje je završio novac koji je Konstruktor dobio od državnih poduzeća, ponajprije od Hrvatskih autocesta i Hrvatskih cesta kojima je godinama bio najveći partner. Konstruktor, kao najveća domaća građevinska tvrtka, zaista je najviše dobivao poslova od HAC-a, HC-a, ali i Autoceste Rijeka – Zagreb. Kroz Žderićevu je tvrtku od 2006. do 2011. godine prošlo gotovo 10 milijardi kuna. No, unatoč tako velikim prihodima u tih šest godina, Konstruktor je sad pred stečajem.
Žderićeva tvrtka imala je svoj bum sredinom 2000-ih, u vrijeme HDZ-ovih vlada, a glavnina izvora prihoda bili su joj poslovi koje je obavljala za državne tvrtke. Poslove je dobivao u cestogradnji u konzorciju sa svim većim domaćim tvrtkama i nije prošao nijedan veći natječaj da ta ista ekipa nije pobijedila. Koliko je Konstruktorov rast ovisio o državnim investicijama, pokazuju podaci o prihodima te tvrtke 2008. godine, kad su bili na vrhuncu i iznosili su 2,3 milijarde kuna. Od tada su ti prihodi padali kako su padale i državne investicije pa su u 2011. iznosili 811 milijuna kuna, a u prvih 10 mjeseci 2012. godine iznose samo 263 milijuna kuna. Konstruktor je 2008. godine zapošljavao 2500 radnika, a sad je ta brojka spala na njih 1100.
Ministar Linić Žderića je optužio da je imovinu Konstruktor-Inženjeringa prebacio u drugu, novoosnovanu tvrtku, što ovaj poriče. No, Žderić je to već prije učinio, kod privatizacije tadašnjeg Konstruktora koji je otjerao u stečaj, a onda njegovu imovinu prebacio u novu tvrtku, sadašnji Konstruktor-Inženjering. Sredinom prošle godine Žderić je zbog toga i osuđen na šest mjeseci zatvora uz obrazloženje da je fiktivnim pravnim poslovima privatizirao Konstruktor.
Povezana društva
A Žderić, iako slovi kao pravi vlasnik te tvrtke, na listi njenih pojedinačnih dioničara tek je na četvrtom mjestu, s nešto više od jedan posto dionica. Nešto više od 50 posto dionica drži tvrtka Veho, u kojoj je direktorica Konstruktorova pravnica Meri Skoko, a članovi društva su Žderić, Saša Đukan (sin Petra Đukana iz IGH) te Vice Dodig. Tvrtka Fodi i Fossa imaju po 10 i 11 posto dionica Konstruktora, a među brojnim članovima tih društava također su Žderić, Skoko i Dodig. Usto, Konstruktor ima čak 15 povezanih društava. Vlasnik Konstruktora u vrlo je bliskim, navodno i kumskim odnosima s Jurom Radićem iz IGH, s kojim je ulazio u projekte poput Ban centra i Bundek centra iz kojih se u međuvremenu povukao. Jedan od njihovih zajedničkih propalih megaprojekta bio i je posao gradnje autocesta u Crnoj Gori.
Žderić se jučer oglasio priopćenjem o optužbama ministra Linića, u kojem navodi da su pokrenuli postupak predstečajne nagodbe 28. siječnja 2013. godine te da je prvo ročište vjerovnika sazvano za 13. ožujka, kada će odlučiti o prihvaćanju ili ne plana restrukturiranja. A prema tom planu, navodi se, predviđena je dokapitalizacije tvrtke pretvaranjem dijela obveza u temeljni kapital kao i pokriće prenesenog gubitka smanjenjem temeljnog kapitala, čime bi se vlasnički udio postojećih vlasnika smanjio ispod 0,3 posto.
– Cilj je nagodbe kroz kontinuitet poslovanja namiriti obveze prema vjerovnicima i radnicima, a ne zadržati postojeću vlasničku strukturu – navode u Konstruktoru i dodaju da tvrtka trenutačno ima gotovo milijardu kuna ugovorenih poslova u zemlji i isto toliko u inozemstvu.
>> Konstruktor u štrajku: Dajte nam plaće ili otvorite stečaj!
ma ko vjeruje još Liniću da ima dobre namjere..